Voorwoord: Voorzitter Stichting Sloep

Stichting Sloep - Evenementen en Promotie te Loosdrecht

Voorwoord voorzitter Stichting SLOEP, Siep Scherpel.

Binnenkort hangt Stichting SLOEP de slingers weer op. Extra veel slingers dit jaar voor de Koning die 50 jaar wordt.

Er zijn mensen die hun verjaardag om verschillende redenen nooit vieren. Er zijn mensen die een verjaardag niet belangrijk vinden, tenminste niet belangrijk genoeg om er een feestje voor te bouwen. De Koning hoort daar niet bij. Hij viert elk jaar zijn verjaardag. Iedereen heeft vrij en mag zelf bepalen en verzinnen waar en hoe Koningsdag wordt gevierd. Ondanks dat een verjaardag op zichzelf niet zo bijzonder is, is het feit dat we vrij zijn en zelf mogen kiezen hoe we de dag doorbrengen wel bijzonder.
In Loosdrecht helpt Stichting SLOEP u graag een handje. Want met Stichting SLOEP is het niet moeilijk meer om te verzinnen wat je gaat doen op Koningsdag. Het programma is gevarieerd en biedt voor ieder wat wils. Een dorpsfeest voor jong en oud en bovenal heel gezellig.
Het is niet van levensbelang, maar we kijken er wel naar uit.

Persoonlijk kijk ik uit naar alle vrijwilligers die dit mogelijk maken en met enorme energie ervoor zorgen dat iedereen in Loosdrecht kan feesten. Zonder deze mensen wordt de tent niet opgezet, zonder deze mensen worden de activiteiten niet georganiseerd, wordt de koffie niet gezet, de oranjebitter niet ingeschonken en de slingers niet opgehangen.
Tijdens de feestweek zijn ze (allemaal) aanwezig. De beste manier om ze te bedanken is om gewoon te komen... Dan kunt u meteen een praatje met ze maken.
Gedurende de feestweek zijn er heel veel activiteiten, voor iedereen is er wel iets leuks te doen. Verderop in deze Feestster vindt u het complete feestweekprogramma.

Op 4 mei zijn er geen activiteiten. Die avond is de jaarlijkse Dodenherdenking. Een belangrijk moment dat elk jaar een beetje belangrijker wordt.

Elk jaar is de Tweede Wereldoorlog langer geleden, gelukkig maar. Maar het gevaar bestaat dat de vrijheid, waar zo voor gestreden en door geleden is, als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Vrijheid is niet vanzelfsprekend, door de krant te lezen wordt dat elke dag weer pijnlijk duidelijk.
Recente gebeurtenissen doen me steeds vaker realiseren dat vrijheid makkelijk afgenomen kan worden. Het begint misschien geleidelijk en ongemerkt, maar voor je het weet mag je niet meer zelf weten hoe je je verjaardag viert.

Het is belangrijk om stil te staan bij de (vroegere) brandhaarden in de wereld en de slachtoffers die daar(door) gevallen zijn te herdenken. De slachtoffers, allemaal mensen zoals u en ik, met een gezin, met vrienden en met eenvoudige wensen: als we maar gezond zijn en bij elkaar blijven.

Twee minuten is kort. Luister die twee minuten even naar de stilte, naar de vogels, de voeten op het grind en de ouders van de kinderen voor wie twee minuten stil zijn veel te lang is. Na die twee minuten volgt vanzelf gelegenheid om de kinderen uit te leggen waarom het belangrijk is om stil te zijn.

Vorig jaar waren mijn kinderen ook bij de Dodenherdenking, ze kwamen op de fiets. Ze fietsten over de dijk die was afgesloten. Loek was intens gelukkig, hij had zijn rolschaatsen meegenomen. Terug naar huis rolschaatsend over de dijk zonder auto’s omdat de weg nog was afgesloten. Dat geluk, die vrijheid vieren we op 5 mei.

En zo sluiten we de feestweek af:  Met een geweldige Bevrijdingsdag boordevol muzikale activiteiten, met Talent in de Tent, de Kinderplaybackshow en natuurlijk met de Lampionnenoptocht en een fantastisch feest.

De feestweek begint met een verjaardagsfeest en eindigt met de belangrijkste dag voor de vrijheid en de democratie.

Wat je ook komt vieren, vier het met elkaar, maak en hou het gezellig!

Tot snel!

Siep Scherpel